Nieuws

ALLES | INITIATIEVEN | ONDERZOEK


Betaalde of onbetaalde zoekresultaten: consumenten zien geen verschil

maandag 25 juli 2005


Het bureau onderzocht in juni het zoekgedrag van consumenten. Volgens de onderzoekers maakt de helft van de online consumenten geen onderscheid tussen redactionele en betaalde content. Wanneer je kijkt naar de zoekmachines zelf, blijkt 54 procent van de Google-gebruikers geen verschil te zien tussen onbetaalde en betaald. Bij Yahoo ligt dat percentage een stuk lager, namelijk 42 procent.
Consumenten gebruiken steeds vaker een zoekmachine in hun zoektocht naar producten, bedrijven, mensen en nieuws. De meeste gebruiken daarbij Google, een op de vier zoekopdrachten gebeurt op Yahoo, en een op de 20 op MSN. Dit zegt meetbureau Hitwise. En volgens Nielsen/Netratings zocht in juni 47 procent van de Amerikanen op Google, 22 procent op Yahoo, 12 procent op MSN, vijf procent op AOL en twee procent op MyWay.

Ask Jeeves komt niet voor in dit rijtje, maar liet in het tweede kwartaal van dit jaar wel een groei zien van 16 procent. AOL groeide 15 procent ten opzichte van het eerste kwartaal. Google liet een groei van zes procent zien, Yahoo negen. MSN daalde echter met vier procent.

Consumenten blijken daarnaast weinig loyaal aan zoekmachines. Zodra een zoekmachine met een nieuwe dienst komt die efficiƫnter en vooral makkelijker in gebruik blijkt dan de andere, stappen ze over. Zoekmachines doen daarom steeds meer aan branding. Vooral de pr-afdeling van Google draait overuren om alle nieuwe diensten van de zoekmachine te communiceren. Zo maakte Google onlangs AdWords flexibeler in gebruik, zijn online boeken via Google doorzoekbaar en maakte de zoekmachine uitgevers boos door met Google Print te komen (digitaliseren van boeken). Daarnaast kwam Google met lokale routeplanners voor op mobieltjes, lanceerde Google Earth dat gebruik maakt van satellieten, en vergrootte google de data-opslag voor Gmail tot twee gigabyte.

Bij Yahoo kunnen internetters tegenwoordig ook op zoek naar banen in de zoekmachine, is het zoeken op de mobiel verbeterd, net als de maildienst Yahoo Mail, en is het merk Overture omgezet in Yahoo Search Marketing. AOL tenslotte breidde video search uit en voegde news search toe als nieuwe dienst.

Bron: DM News

 

Terug

Nieuws
Sitemap
Zoeken
Contact



Webresultaat