Nieuws

ALLES | INITIATIEVEN | ONDERZOEK


Reiziger boekt niet meer, maar 'klikt' zijn vakantie

maandag 25 juli 2005


Het onderzoek gaat over de toeristische sector in heel Europa. De oorzaken voor de verwachte groei moeten worden gezocht in het gemak en lage(re) kosten, maar vooral in het gegeven dat internet een schier onuitputtelijke bron van informatie en last minute mogelijkheden is. De reissector zelf is sceptisch over de spectaculaire opmars van de reizenverkoop via internet. Tot nu toe is daarmee altijd buiten de waard gerekend. Een onderzoek van Deloitte stelde onlangs ook al vast, dat inmiddels al 50% van de reizen via internet wordt 'gemaakt'.

Eén van de argumenten die in met name de reisbureausector worden opgeworpen tegen een verplettering door het internet is dat veel verre en duurdere vakantiereizen te ingewikkeld zijn om via het web te regelen. Veel reizigers gebruiken internet al wel voor de beschikbare informatie over hun vakantiebestemming, maar boeken nog via het reisbureau. In de praktijk dient internet al in 86% van de gevallen als informatiebron, aldus het Capgemini-onderzoek. Reisaanbieders zouden dus gemakkelijk kunnen oogsten door spectaculaire aanbiedingen alleen via het internet aan te bieden, ook al om zo nog meer op de distributiekosten via de traditionele kanalen te kunnen besparen.

Luchtvaartmaatschappijen doen het niet anders. Voor telefonische reserveringen en voor passagiers die nog steeds een papieren ticket willen, wordt extra geld gerekend. Reserveringen via internet en elektronische tickets bespraken meer dan twintig euro per passagier. Voor reisaanbieders is dat wellicht nog meer. "Internet zal voor veel mensen te saai worden" , wierp één van de vertegenwoordigers van de reisindustrie op tijdens de presentatie van het reisonderzoek in het Capgemini-gebouw in Utrecht. " Ik kijk liever tv met een glas wijn" , zei een ander. Maar de realisten reageerden dat internet juist steeds veel uitdagender wordt met bewegende beelden met een 'live' blik tot op vakantiebestemming en in de hotelkamer toe.

Grote internetreisorganisaties in de Verenigde Staten - Expedia en Travelocity - openen in een tegengestelde ontwikkeling overigens wel traditionele reisbureaus om hun klanten bij het boeken via het scherm met een persoonlijke behandeling te assisteren. Vakantiegangers worden op die manier ook meer wegwijs gemaakt op de 'reiscomputer' en kunnen binnen de kortste keren ook ingewikkelde reisschema's boeken. Reisbureaus die denken dat ze toekomst hebben omdat ingewikkelde reizen níét via het net geboekt kunnen worden, zijn dus gewaarschuwd...

 

Bron: Telegraaf

 

Terug

Nieuws
Sitemap
Zoeken
Contact



Webresultaat