Nieuws

ALLES | INITIATIEVEN | ONDERZOEK


Tussenhandel bij e-commerce neemt toe

vrijdag 1 juli 2005


Bij e-commerce lijkt het vaak alsof klanten iets rechtstreeks bij een webwinkel kopen zonder dat daar iets tussen zit. Dit is echter lang niet altijd het geval. Feitelijk komt er steeds meer tussenhandel tussen internetwinkels en de consument. Een goed voorbeeld hiervan is Dell, dat bekend staat als `direct seller` die de tussenhandel uitsluit. Ook Dell doet heel veel zaken indirect. Bij grote deals gebruikt het bedrijf bijvoorbeeld een lokale tussenschakel voor fulfillment, installatie en service en ook levert Dell via branchevreemde kanalen zoals de telefoonwinkel of mobiel-operators. Naast Dell heeft ook online boekhandel Amazon steeds meer kanaal-vertakkingen. Bij sommige vormen van e-commerce is tussenhandel ook simpelweg nodig. Dat heeft te maken met het feit dat consumenten niet altijd het volste vertrouwen hebben in een goede afhandeling van een aankoop. Bij veilingssites als eBay heeft dit geleid tot de opkomst van zogeheten verkoopspecialisten en auction-assistants. Daarnaast komen er steeds meer `drop-off stores`, ofwel outlets waar men spullen kan brengen die de uitbater vervolgens veilt, verkoopt en afrekent. De inbrenger betaalt daarvoor een percentage van de verkoopprijs. In de VS zijn `dropstores` al een rage en ook in Europa zijn er al meerdere geopend.

Bron: Dealer Info

 

Terug

Nieuws
Sitemap
Zoeken
Contact



Webresultaat