Nieuws

ALLES | INITIATIEVEN | ONDERZOEK


Online winkelen stimuleert winkelbezoek

donderdag 4 mei 2006


Consumenten die regelmatig online winkelen, brengen daardoor niet minder vaak een bezoek aan een winkel. Promotieonderzoek van Sendy Farag aan de faculteit Geowetenschappen van de Universiteit Utrecht laat zien dat het er juist op lijkt dat winkelbezoek wordt gestimuleerd doordat mensen via internet shoppen. Omgekeerd bestaat er een stimulerende werking van het bezoeken van fysieke winkels op het online winkelen. Er zijn aanwijzingen dat winkelen via internet het winkelbezoek kan vervangen.

In het algemeen wordt er echter meer in plaats van minder mobiliteit verwacht. Omdat meer mobiliteit leidt tot meer milieuvervuiling, zullen beleidsmaker rekening dienen te houden met mogelijke milieueffecten van winkelen via internet, concludeert Farag. Een andere conclusie is dat de kans dat mensen online gaan winkelen sterk afhankelijk is van hun online-ervaring. Hoe meer online-ervaring de consument heeft, hoe groter de kans dat hij online winkelt. In dit verband zijn ook de beschikking over een snelle internetverbinding en de houding tegenover online shoppen van belang. Jongeren, mannen en hogeropgeleiden winkelen vaker online omdat zij vaak een grotere internetervaring en een positievere houding tegenover online winkelen hebben. Mannen winkelen ook vaker online dan vrouwen en kopen andere soorten artikelen. Vrouwen kopen vaak kleding via internet.

bron: Adformatie
 
 

 

Terug

Nieuws
Sitemap
Zoeken
Contact



Webresultaat