Nieuws

ALLES | INITIATIEVEN | ONDERZOEK


Webkijkers hechten aan microchunks

donderdag 1 juni 2006


Internetters die online kijken naar audiovisueel materiaal zien het liefst korte fragmenten in plaats van een urenlang programma. Deze vorm van uitzenden met korte fragmenten heeft inmiddels een naam gekregen: microchunking. Via sites als YouTube.com en IFilm.com kunnen gebruikers zelfgemaakte video`s uitwisselen, alsook van de tv gekopieerde fragmenten. Bijvoorbeeld een komisch moment in een talkshow of een mooi doelpunt tijdens een voetbalwedstrijd. Grote mediabedrijven storten zich nu ook op microchunking. Het succes van iTunes heeft al eerder uitgewezen dat internetters liever kleine brokjes (nummers) consumeren dan een groot maal (het hele album). Comedy Central, een van Amerika`s populairste kabelzenders, biedt op zijn website gratis chunks aan van eerder uitgezonden shows. De chunks worden ingeleid door een commercial, of het beeld wordt aan de zijkant aangevuld door een reclame. In Nederland is RTL de enige zender die via de website chunks aanbiedt. Fragmenten uit de talkshow Jensen! zijn een half uurna uitzending al online te vinden. Ook fragmenten uit RTL Boulevard, RTL Nieuws en Idols worden vlak na afloop op de site geplaatst. De dag na de finale van Idols werd via internet 700.000 keer een chunk opgevraagd van de finalisten Raffaela en Floortje.

bron: Emerce

 

Terug

Nieuws
Sitemap
Zoeken
Contact



Webresultaat