Nieuws

ALLES | INITIATIEVEN | ONDERZOEK


Nieuwe meting populariteit gooit rangschikking websites om

woensdag 11 juli 2007


Nielsen Netratings baseert de populariteit van websites voortaan niet meer op het aantal pagina`s dat een internetter bekijkt, maar op hoe lang hij op de website blijft. Het Amerikaanse bedrijf is in de VS de belangrijkste partij die websites en adverteerders van bezoekersstatistieken voorziet.

Door de veranderde maatstaf duikelt Google ondanks het hoogste aantal bezoekers in mei van de eerste naar de vijfde plaats, achter AOL, Yahoo en MSN. Het verlaten van de `page view` als maatstaf stoelt op nieuwe technieken om bezoekers vast te houden: de webpagina ververst zijn inhoud, zonder dat de bezoeker daarvoor hoeft te klikken. Bovendien besteden bezoekers soms uren aan een website, zoals bij de videofilmpjes op YouTube, terwijl relatief weinig pagina`s worden aangeklikt.

Projectcoördinator Peter Wiegman van de Stichting Internetreclame (Stir), in Nederland de autoriteit op het gebied van de `rating` van websites, stelt dat het meten van webbezoek ingewikkeld is, en niet met één methode af te handelen valt. Stir houdt het aantal bezoeken bij, in plaats van alleen het aantal aangeklikte pagina`s. In mei was Marktplaats de populairste Nederlandse website, bezocht door 38% van de internetgebruikers. Op de tweede plaats stond Startpagina (37,7%), gevolgd door de Telefoongids (24,8%).

bron: de Volkskrant

 

Terug

Nieuws
Sitemap
Zoeken
Contact



Webresultaat