Nieuws

ALLES | INITIATIEVEN | ONDERZOEK


Mediabestedingen op internet kennen grote groei

woensdag 4 juni 2008


Internet heeft in 2007 de grootste stijging in de totale mediabestedingen voor zijn rekening genomen, met een groei van 29,5%. Dat blijkt uit het binnenkort door Nielsen te publiceren `Jaarboek Netto Mediabestedingen`. De categorie internet is uitgebreid met de bestedingen aan search, classifieds en e-mail. Deze cijfers zijn gebaseerd op het jaarlijkse Europese onderzoek van IAB. Ze geven een reƫler beeld van de totale bestedingen op de online mediamarkt.

De totale netto mediabestedingen namen vorig jaar met 6,2 % toe tot ruim 6,5 miljard euro. Naast internet kende ook sponsoring met 6,7% een grote groei. Voor het eerst zijn aan het Jaarboek Netto Mediabestedingen de advertentie-inkomsten toegevoegd voor sponsoring, in samenwerking met SponsorTribune. Daarmee is bijna 900 miljoen euro toegevoegd aan de totale netto mediabestedingen. Sport neemt meer dan de helft van de sponsorbestedingen voor zijn rekening. Non-spot kende de grootste groei binnen de categorie, met 19,2%.

Bij televisie en dagbladen namen de netto advertentie-inkomsten met respectievelijk 6,5% en 4,9% toe. Radio kende een groei van 4,7%. Na de afname van 5% in 2006 van ongeadresseerde brievenbusreclame kende deze categorie in 2007 weer een groei van de advertentie-inkomsten van 2,8%. Ook voor vak- en publieksbeurzen (2,7%), publiekstijdschriften (2,5%) en abri's (2,0%) was 2007 een positief jaar.

Bron: emerce.nl

 

 

Terug

Nieuws
Sitemap
Zoeken
Contact



Webresultaat